Organizatorzy tegorocznego festiwalu w Cannes postanowili zacząć od trzęsienia ziemi: filmem otwarcia 77. edycji wydarzenia będzie bowiem "Le Deuxième Acte" – najnowsze dzieło Quentina Dupieux – reżysera, który ożywił Morderczą oponę i równie morderczą kurtkę w "Deerskin". Dupieux to stały gość Nocnego Szaleństwa na Nowych Horyzontach, dlatego nie może zabraknąć go również w tym roku. Przed nami podwójna dawka jego kina: w programie 24. MFF mBank Nowe Horyzonty (18-28 lipca) znajdą się "Yannick" oraz "Daaaaaali!". To dopiero przedsmak canneńskich akcentów we Wrocławiu: zapraszamy także na pokazy prezentowanego na Lazurowym Wybrzeżu filmu "Zamknij oczy" Víctora Erice. Trwa sprzedaż karnetów. Czerwony dywan z Cannes do Wrocławia
Poznaliśmy oficjalną selekcję filmów, które mają szansę zdobyć Złotą Palmę. Zespół Nowych Horyzontów tradycyjnie odwiedzi Cannes w maju i wybierze najciekawsze tytuły, które będzie można zobaczyć premierowo w Polsce podczas festiwalu we Wrocławiu. O canneńskich nowościach poinformujemy w drugiej połowie przyszłego miesiąca, ale już dziś z przyjemnością zapowiadamy seanse nowych filmów niepodrabialnego
Quentina Dupieux oraz pokazywanego na 76. MFF w Cannes dzieła
Víctora Erice. Każda z jego premier jest wielkim wydarzeniem – a "
Zamknij oczy" to kolejny dowód potwierdzający tę regułę.
Quentin Dupieux: absurdalne, czyli znakomite
"
Yannick" to kolejny filmowy wybryk
Quentina Dupieux, surrealisty i postmodernisty, autora "
Deerskin" i "
Reality". Yannick nie może pogodzić się z tym, że wziął wolne, aby zobaczyć trzeciorzędną farsę. Do tego dotarcie do teatru zajęło mu w sumie godzinę. W końcu postanawia wstać i głośno wyrazić swoją frustrację. Pyskówka z czasem eskaluje w sytuację rodem z thrillera, takiego z grupą ludzi zamkniętą w jednym pomieszczeniu i pistoletem jako głównym rekwizytem.
Z kolei "
Daaaaaali!" to perfekcyjnie skonstruowana błyskotka, która mogłaby być zaginionym dziełem samego
Buñuela.
Dupieux oddaje hołd słynnemu artyście w szkatułkowym, przezabawnym filmie o realizacji wywiadu-dokumentu. W rolę mistrza wciela się cała plejada znakomitych francuskich aktorów, zaś autor "
Mandibules" rozkręca machinę absurdu, zmieniając wątki i myląc tropy, zamykając całość w przepysznym, autotematycznym filmie o wielkiej sztuce (i wielkim ego…).
Víctor Erice: powrót mistrza
Wybitny hiszpański reżyser, autor pamiętnego "
Ducha roju" (1973), po 40 latach powraca do kina fabularnego. Warto było jednak czekać. Jego nowy film Zamknij oczy podbił serca publiczności zeszłorocznego festiwalu w Cannes i znalazł się m.in. na liście dziesięciu najlepszych tytułów roku według francuskiego magazynu "Cahiers du cinema". To jednocześnie angażujące (meta)filmowe śledztwo, gorzkie pożegnanie epoki analogowej i list miłosny do X muzy – świata terkoczących projektorów, delikatnej, niedoskonałej taśmy i wszystkich, często ukrytych poza kadrem pasjonatów, dzięki którym magia ruchomych obrazów może wciąż zaistnieć.
Víctor Erice przedstawia historię swojego alter ego – milczącego od lat reżysera, Miguela, który wraz z ekipą programu telewizyjnego rusza śladem zaginionego aktora i swojego przyjaciela.